Webshop beginnen is een hype. Niet zo gek door de toename van online aankopen. Echter domineren de grootste webshops een omzet van 85% van wat er wordt verkocht online. Ieder jaar komen er duizenden webshops bij en toch stoppen 90% van de webshops na 4 jaar! Hoe dan en waarom?
Er wordt steeds meer online verkocht en de meningen zijn verdeeld of dit de reden is dat er zoveel winkels de deuren hebben moeten sluiten.
Bij een fysieke winkel maak je als ondernemer meer omzet door de zogenaamde lange kassabon. Online verkopen = een kleine kassabon. Online wordt er minder verkocht in aantallen. Men is specifiek op zoek naar een product of dienst. Terwijl in een stenen winkel, je rondloopt, voelt en wat leuks ziet en daardoor gauw in de verleiding komt om wat extra's in je winkelmandje te stoppen.
Online heb je categorieën. Als je op zoek bent naar en rok, zie je alleen maar rokjes. Terwijl je in een winkel een super leuke tas ziet die op een plank ligt boven jouw rok. Het is toch juist super leuk om iets te voelen, passen, erover praten en op het eind bij de kassa een mooie tas mee te krijgen?
Iedereen doet mee aan online shopping, jij ook. Webshop starten is een hype, dus waarom stopt 90% na 4 jaar! En 50% zelfs na 2 jaar.
Snel geld verdienen is wat de meeste denken. En vaak is dat ook de enige motivatie. Terwijl een webshop starten zal jouw nieuwste obsessie worden. Je bent er de hele dag mee bezig! Het is zeker niet snel geld verdienen en het is juist kei en keihard werken. Veel harder dan voor een stenen winkel. Want niemand loopt langs jouw webwinkel of voelt jouw producten. Je kan niemand aanspreken over overhalen tijdens het shoppen. Daar zijn wel technische online tools voor. Als je hier geen kennis over hebt, dan zal je falen. Eigenlijk is dat niet zo gek toch? Als je erover nadenkt.
Er is nog een reden waarom het stoppen met een webwinkel veel makkelijker is dan met een stenen winkel.
Wanneer je ziet dat het niet loopt? Nou dan post je een mooi verhaal met allerlei onzin redenen waarom je gaat stoppen, want er wordt nooit vertelt dat het super slecht liep en verlies draaiden. Sterker nog... ik heb zelfs webshop coaches gezien waar het niet mee is gelukt om de webwinkel succesvol te maken en dan posten ze dat ze gaan starten met de webshopcoaching en daarom hun webwinkel sluiten! En juist omdat het vaak anoniem is, is het makkelijker om te beginnen en dus ook om te stoppen. Loopt het niet, ga je offline. Ok doei.
Als webwinkel is het onwijs belangrijk om onderscheidend vermogen te hebben. Toen ik begon met mijn eerste webwinkel bracht ik een nieuw product op de markt. Ik had geen concurrenten. Of het product in de smaak zal vallen, was nog de vraag. Tegenwoordig is mijn product zelf een officiële keyword geworden in de zoekwoordenplanner van Google. "Booty band" zo leuk!
In de business plan, die je hier kan downloaden schrijf je jouw doelen op.
Want hoe ga je als startende webwinkelier concurreren tegen de grote webwinkels? Qua prijs of product of zelfs levertijd? Je hebt een hele hoge dosis creativiteit nodig om eruit te springen.
Een webshop online krijgen is stap nul. Dit betekent niet dat er ook bezoekers komen. Daar vergist men zich vaak in. Want hoe krijg je bezoekers? Heb je een groot investeringskapitaal om met geld te smijten online? Top! Maar de meeste starters hebben dat niet. Je hebt kennis nodig hoe je bezoekers krijgt en ook blijft behouden. En hoe zorg je ervoor dat ze je vinden. Hoe houd je de prijzen concurrerend, hoe maak je mooiere product foto's dan of zoals de grote warenhuizen? Kortom, zo zijn er talloze zaken die bepalend zijn of jij als starter wel of niet een succesvolle webshop zal runnen.
Een succesvolle webshop is keihard werken, het is geen dingetje voor erbij. Een succesvolle webwinkel runnen betekent ook dat je moet leren verkopen. Op vertrouwen. Alles moet er tip top uitzien. De klant moet een goed gevoel krijgen. Een warm en vertrouwd gevoel. De producten overzichtelijk laten zien, het aantrekkelijk maken en het gevoel geven dat jij maar 1 klik verwijderd bent.
Kortom het gevoel van vertrouwen geeft.
Vaak beginnen webwinkeliers met een product die ze zelf leuk vinden en vragen aan de omgeving of HET leuk je. Jouw omgeving zegt altijd JA. En vaak doen ze dat ook. Maar daarna? Zie het als een soort Idols. Daar zag je ook kinderen die niet konden zingen waarvan de omgeving zei van wel.
De basis van een webshop moet goed zijn. Technisch ook. Kennis van online marketing is een must.
Iedere schip die gevaard moet worden heeft een kapitein nodig met kennis die alle hindernissen kan omzeilen. Dus ook een webwinkelier.

Reactie plaatsen
Reacties